فراخوان فناوری های نوین آموزش و شبیه سازها در آموزش علوم پزشکی
به گزارش روابط عمومی معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان؛ با توجه به جایگاه برجسته آموزش علوم پزشکی در ایران و نیاز به کاربرد و گسترش تولید و بکارگیری فناوری های نوین در این حیطه، مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی در راستای حمایت از توسعه فناوری های نوین و شبیه سازی در آموزش علوم پزشکی مجموعه گرنت ویژه ای را برای این منظور در قالب فراخوان ملی به مناسبت دهه مبارک فجر انقلاب شکوهمند اسلامی، با همکاری معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و دفتر شبیه سازی معاونت آموزشی در نظر گرفته است.
لذا کلیه پژوهشگران می توانند طرح های خود را از تاریخ یکشنبه 1401/11/16 لغایت 1401/12/16 در کمیته فناورانه سامانه پژوهشی نصر به آدرس http://rms.nasrme.ac.ir بارگذاری نمایند.
محورهای فراخوان فناوری های نوین آموزش و شبیه سازها در آموزش علوم پزشکی:
1. محورهای مصوب کمیته تخصصی شبیه سازی در آموزش علوم پزشکی:
- طراحی و توسعه و تولید / ساخت سامانه آموزشی با استفاده از فناوری تعاملی بیمار شبیه سازی شده (Simulated Interactive Patient)
- طراحی و توسعه طراحی و تولید / ساخت نرم افزار شبیه سازی آموزش مدیریت راه های تنفسی و احیا در بالغین و کودکان (شامل واقعیت افزوده، مجازی یا ترکیبی)
- طراحی و توسعه و تولید/ ساخت نرم افزار شبیه سازی آموزش انواع تزریقات (با اولویت وریدی، عضلانی و زیرجلدی) (مبتنی بر واقعیت مجازی)
- طراحی و توسعه و تولید/ ساخت نرم افزار شبیه سازی آموزش آموزش آسپیراسیون مایعات (با اولویت مایع شکمی(آسیت) و مفاصل ارتوپدی)
- طراحی و توسعه و تولید/ ساخت نرم افزار و برنامه های کاربردی آموزشی موبایل (M-Learning )مهارت های معاینه در علوم پزشکی
- طراحی و توسعه و تولید/ ساخت نرم افزار شبیه ساز آموزش مدیریت زایمان
- طراحی و توسعه و تولید/ ساخت نرم افزار شبیه ساز آموزش معاینات چشمی
- طراحی و توسعه و تولید/ ساخت پلتفرم یونیت دندانپزشکی (virtual dental unit platform) (مبتنی بر واقعیت مجازی)
- طراحی و توسعه و تولید/ ساخت نرم افزار شبیه ساز آموزشی داروخانه مجازی
2. الویت های اعلام شده توسط دانشگاه های علوم پزشکی کشور:
محور اول: واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR)
- شبیه سازهای مهارت های بالینی: زایمان طبیعی، جراحی لاپاراسکوپی، تنطیم ونتیلاتور و دستگاه بیهوشی، احیای قلبی ریوی، مهارت های دندانپزشکی، جراحی عمومی
- شبیه سازهای رادیولوژی (رادیوگرافی، سیتی اسکن و MRI )
- کلینیک و بیمارستان تخصصی مجازی
- آزمایشگاه مجازی
- اتاق فانتوم دندانپزشکی
- اتاق فانتوم اطفال
محور دوم: هوش مصنوعی
- ربات های آموزشی در آموزش و ارزیابی دانشجویان
- پردازش تصویر
- سیستمهای تصمیم یار بالینی
- تکنیک های بیهوشی با کمک هوش مصنوعی
- انباره داده و هوش تجاری
محور سوم: بازی وارسازی در آموزش علوم پزشکی
- آموزش پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی، تشخیص بیماری، تجویز منطقی دارو، مراقبت های بهداشتی، تغذیه سالم و علوم میان رشته ای با ژانرهای مختلف بازی
- مسیرهای بیوشیمیایی و ویروس های نوظهور به روش انیمیشن learning
محور چهارم: محصولات کمک آموزشی با فناوری های نوین
- طراحی و توسعه مولاژهای آموزشی
- مولاژ هوشمند سمع قلب و ریه
- تهیه یک دائرةالمعارف مجازی و به روز در زمینه روندهای مرتبط در ایران و جهان
- انتقال تصاویر لامهای میکروسکوپ از طریق وب
محور پنجم: نرم افزارهای کاربردی در آموزش علوم پزشکی
- شبیه ساز طراحی دارو با خواص بیودارویی مناسب
- تفسیر آزمایشات با استفاده از طراحی نرم افزار اندرویدی (علوم آزمایشگاهی)
- روشهای ارزشیابی آموزش علوم پزشکی
محور ششم: کسب و کارهای فناورانه
- طراحی پلتفرم های چند وجهی در آموزش علوم پزشکی
- بازاریابی توسط شبکه های اجتماعی در حوزه آموزش پزشکی
محور هفتم: اینترنت اشیاء و محاسبات ابری در آموزش علوم پزشکی
محور هشتم: محصولات پرکاربرد در آموزش های تخصصی علوم پزشکی
- تجهیزات اپتیک رشته های دارای اسکوپی
متقاضیان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با آدرس ایمیل simulation@nasrme.ac.irb مکاتبه نمایند.


نظر دهید