هر ساله دانشجویان علوم پزشکی با شرکت در المپیاد علمی جهت کسب رتبه های برتر و دریافت تسهیلات ویژه ای که توسط وزارت بهداشت ، درمان و اموزش پزشکی در نظر گرفته شده است با یکدیگر به رقابت می پردازند.
اهداف المپیاد دانشجویی علوم پزشکی:
شرایط شرکت در المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی:
شرایط شرکت در المپیاد دانشجویی علوم پزشکی از طرف مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دانشگاههای علوم پزشکی کشور ابلاغ گردید:
توجه : افرادی که در المپیادهای قبلی رتبه دوم یا سوم را کسب کرده باشد، دوباره می توانند در المپیاد شرکت کنند. اما کسانی که موفق به کسب رتبه یک در مرحله انفرادی شده باشند حق شرکت مجدد در آزمون همان حیطه را ندارند.
المپیاد علمی دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی در سراسر کشور در شش حیطه تدوین شده است:
تفکر علمی در علوم پایه
مسئله اصلی در جریان طرح تفکر علمی در علوم پایه این است که به صورت تخصصی موضوع پیشرفت کشورها پیرامون استفاده از روشهای علمی و به منظور بهبود شرایط سلامتی و رضایت افراد آن جامعه مورد بررسی قرار میگیرد.
استدلال بالینی
مهمترین اهداف آموزشی و مهارتی در حیطه استدلال بالینی به چالش کشیدن توانایی و تسلط دانشجویان پیرامون جمعآوری اطلاعات و ساختن فرضیه و ارزیابی تمامی موارد است. نتیجه ای که از این سه عملکرد بدست میآید معرف توانایی دانشجو برای استدلال بالینی صحیح و در اختیار داشتن تکنیکهای لازم برای شناسایی و حل مسئله به بهترین شکل موجود است.
استدلال بالینی و حل مسئله یکی از مهارتهای اساسی و بنیادینی است که هر دانشجو برای طبابت در آینده به آن نیاز خواهد داشت.
مدیریت نظام سلامت
مدیریت نظام سلامت در واقع توانایی بکارگیری از تکنیکها و نوآوریهایی است که به منظور کنترل تمامی شرایط در جهت رفع نیازها و انتظارات مردم پیرامون کادر درمانی و خدمت رسانی مورد توجه قرار میگیرد.
استفاده از روشهای نوین و ابداعی و همچنین الگو گیری از روندهای مدیریتی نظام سلامت در دیگر جوامع سبب برآورده شدن نیازهای اصلی مردم در حوزه سلامت است و به شاخصهای سلامت در این حیطه ارتقاء چشمگیری خواهد بخشید.
مهمترین هدفی که در این حیطه مبنای بحث و ارزیابی قرار گرفته است، مدیریت هزینههای سلامتی میباشد.
کارآفرینی در بستر هزاره سوم
حیطه کار آفرینی در بستر هزاره سومبه سبب آن است که نیروهای آماده از نظر علمی و عملی در بهترین شرایط و با بررسیهای دقیق شناسایی شده و روند معرفی آنها به محیطها و جوامع پزشکی و درمانی در سریعترین زمان ممکن انجام شود.
آموزش پزشکی
از جمله مهمترین مباحثی که در حیطه آموزش پزشکی المپیاد دانشجویی علوم پزشکی مطرح میشود، نظریههای مختلف یادگیری و انگیزشی است که به ارائه روشها و سبکهای مختلف آموزشی و یادگیری مواد درسی اشاره میکند.
استفاده از آخرین متدهای روز دنیا برای مطالعه و یادگیری موضوعات علم پزشکی و مطابقت آنها با آخرین تغییرات در منابع آزمونی یکی دیگر از پارامترهای اساسی در این حیطه خواهد بود.
همچنین دانشجویانی که درالمپیاد آموزش پزشکی شرکت میکنند امکان ارائه طرحها و ایدههای خود به مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی را به سبب اصلاح و یا بهبود کلیت کویکولوم آموزشی خواهند داشت.
فلسفه پزشکی
با توجه به بنیادی بودن موضوعات فلسفی در زمینه تسلط با موارد جدید در دنیای پزشکی، نیاز به استفاده از رئوس و سرفصلهای مهم فلسفه پزشکی یکی از ذکاوتمندانهترین روشها برای آمادگی در چنین شرایطی است.
همچنین پدید آمدن تفکر نقادانه که با محوریت بررسی تمامی دوگانگیهای تفکری و ساختارهای نامنظم استدلالی شکل گرفته میتوان تمامی ضعف ها را در سیستم مدیریت پزشکی در هر جامعهای برطرف ساخت.
حیطه های مختلف المپیاد دانشجویی علوم پزشکی در دو مرحله غربالگری و آزمون انفرادی و گروهی برگزار می شود.
مزایای شرکت در المپیاد دانشجویی علوم پزشکی
گفتنی است بر طبق اعلام رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش عالی تسهیلات تعیین شده برای نفرات برتر در مرحله کشوری المپیادهای دانشجویی علوم پزشکی شامل موارد زیر می باشد:
اولین دوره المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی از سال 88 و در سه حیطه در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان آغازگردید و تاکنون که در حال برگزاری سیزدهمین دوره المپیاد علمی در شش حیطه می باشد ادامه دارد.
گزارش برگزاری اولین لغایت سیزدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی
اولین المپیاد علمی : 1388 اصفهان
حیطه ها: تفکر علمی – استدلال بالینی- مدیریت
تعداد شرکت کنندگان:9 نفر در سه حیطه
افتخار آفرینان:
دومین المپیاد علمی :1389 شیراز
حیطه ها: تفکر علمی – استدلال بالینی- مدیریت
تعداد شرکت کنندگان:9 نفر در سه حیطه
سومین المپیاد علمی :1390 علوم پزشکی تهران
حیطه ها: تفکر علمی – استدلال بالینی- مدیریت- نوآورانه
تعداد شرکت کنندگان:12 نفر در چهار حیطه
افتخار آفرینان:
دکتر سهند حمیدی رتبه 3 انفرادی و رتبه 6 گروهی استدلال بالینی( دکتر سهند حمیدی،دکترمهسا پور عبداله و دکترسیده زینب عظیمی)
چهارمین المپیاد علمی: 1391 تبریز
حیطه ها: تفکر علمی – استدلال بالینی- مدیریت- نوآورانه
تعدادشرکت کنندگان: 7 نفر در سه حیطه ( تفکر علمی-استدلال بالینی – نوآورانه)
افتخار آفرینان:
دکتر علیرضا امیر معافی رتبه 10 حیطه پایه
پنجمین المپیاد علمی : 1392 کرمان
حیطه ها: تفکر علمی – استدلال بالینی- مدیریت - نوآورانه
تعداد شرکت کنندگان :12 نفر در چهار حیطه
ششمین المپیاد علمی : 1393 علوم پزشکی ایران
حیطه ها: تفکر علمی – استدلال بالینی- مدیریت- هنر
تعداد شرکت کنندگان : 9 نفردر سه حیطه (مدیریت ،تفکر علمی، هنر)
هفتمین المپیاد علمی :1394 وزارت بهداشت تهران
حیطه ها: تفکر علمی – استدلال بالینی- مدیریت-مطالعات میان رشته ای
تعداد شرکت کنندگان : 9 نفر
هشتمین المپیاد علمی :1395 وزارت بهداشت تهران
حیطه ها: تفکر علمی – استدلال بالینی- مدیریت-مطالعات میان رشته ای
تعداد شرکت کنندگان: 12 نفر در چهار حیطه
افتخار آفرینان:
نهمین المپیاد علمی : 1396 وزارت بهداشت تهران
حیطه ها: تفکر علمی – استدلال بالینی- مدیریت-مطالعات میان رشته ای
برگزاری اولین دوره آزمون غربالگری کشوری( مرحله اول انفرادی ) مورخ 5/3/96 و شرکت 27 نفر از متقاضیان این دانشگاه در آزمون غربالگری
96د رچهار حیطه و راهیابی 10 نفر به مرحله دوم انفرادی و گروهی
افتخار آفرینان:
دکترعلی سعادت مدال نقره مرحله انفرادی آموزش پزشکی
دهمین المپیاد علمی :1397 وزارت بهداشت تهران
حیطه ها:تفکر علمی – استدلال بالینی- مدیریت-مطالعات میان رشته ای – آموزش پزشکی – کارآفرینی در بستر دانشگاههای هزاره سوم
48 نفر شرکت کننده در آزمون غربالگری مورخ 31/1/97 و راهیابی 12 نفر از شرکت کنندگان به مرحله دوم انفرادی و گروهی د رپنج حیطه
افتخارآفرینان :
یازدهمین المپیاد علمی: 1398 وزارت بهداشت تهران
حیطه ها:تفکر علمی – استدلال بالینی- مدیریت-مطالعات میان رشته ای – آموزش پزشکی – کارآفرینی در بستر دانشگاههای هزاره سوم
برگزاری آزمون غربالگری 6/2/98و شرکت 73 نفر از دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی گیلان،آزاد رشت،لاهیجان و تنکابن
راهیابی 20 نفر از متقاضیان این دانشگاه به آزمون های مرحله دوم انفرادی و گروهی
افتخار آفرینان:
دوازدهمین المپیاد علمی : 1399 وزارت بهداشت تهران
حیطه ها:تفکر علمی – استدلال بالینی- مدیریت-مطالعات میان رشته ای – آموزش پزشکی – کارآفرینی در بستر دانشگاههای هزاره سوم
برگزاری آزمون غربالگری 22/1/99و شرکت 30 نفر از دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی گیلان و سایر دانشگاهها
راهیابی 9 نفر از متقاضیان این دانشگاه به آزمون های مرحله دوم انفرادی و گروهی
افتخارآفرینان:
سیزدهمین المپیاد علمی :1400 وزارت بهداشت تهران
حیطه ها:تفکر علمی – استدلال بالینی- مدیریت-مطالعات میان رشته ای – آموزش پزشکی – کارآفرینی در بستر دانشگاههای هزاره سوم
شرکت 54 نفر از متقاضیان این دانشگاه و سایر دانشگاههای علوم پزشکی د رآزمون غربالگری کشوری مورخ 13/3/1400
راهیابی 7 نفر از دانشجویان این دانشگاه به مرحله انفرادی و گروهی در حیطه های تفکر علمی (4 نفر)،استدلال بالینی (1 نفر)،کارآفرینی (1 نفر)و مطالعات میان رشته ای(1 نفر)
راهیابی گروه های حیطه تفکر علمی در علوم پایه و استدلال بالینی به مرحله گروهی سیزدهمین المپیاد علمی